تصفیه پساب‌‌ کارگاه‌های صنعتی و منازل با فناوری نانوی ایرانی

دکتر علی اکبر بابالو مدیرعامل شرکت دانش پژوهان صنعت نانو معتقد است که با استفاده از نانوغشاهای سرامیکی می‌توان پساب‌های منازل و برخی کارگاه‌های صنعتی را دوباره مورد استفاده قرار داد. این کار در برخی واحدهای صنعتی در حال انجام است و گاهی تا ۹۰ درصد آب مصرفی دوباره به چرخه باز می‌گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز درباره فناوری نانوغشاهای سرامیکی شرکت دانش پژوهان صنعت نانو می‌گوید:«غشاهای سرامیکی دارای کاربردهای متعددی در بخش جداسازی و خالص‌سازی گازها، پروتئین‌ها و ترکیبات مختلف هستند ما در شرکت دانش پژوهان صنعت نانو روی بهره‌برداری ازاین غشاءها در بخش آب‌های خاکستری متمرکز شده‌ایم. می‌توان با کنترل شرایط روی این غشاها حفره‌های نانومتری ایجاد کرد و از آن برای حذف مواد آلاینده در آب‌های خاکستری استفاده کرد.»

آب خاکستری به فاضلاب تولیدی خانگی از ظرف‌شویی یا دست‌شویی، حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه‌ها گفته می‌شود. به گفته دکتر بابالو این سامانه تصفیه آب مجهز به نانوغشاهای سرامیکی می‌تواند ترکیباتی نظیر شوینده‌ها، روغن و چربی و همچنین دیگر آلاینده‌های آب را حذف کند و بار میکروبی آب را نیز کاهش دهد و آن را به حد استانداردهای آب کشاورزی و حتی آب قابل شرب برساند.

دکتر بابالو می‌افزاید: «با این فناوری می‌توان ۷۰ تا ۹۰ درصد آب خاکستری را دوباره وارد چرخه مصرف کرد. این فناوری علاوه بر مصارف خانگی امکان استفاده در صنعت را نیز دارد. کارواش‌، قالیشویی، سنگ‌بـُری، کارگاه‌های تولید پیچ و مهره و همچنین تولیدکنندگان رادیاتور از جمله صنایعی هستند که می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. این دستگاه در حال حاضر در کارواش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آب آنها را به شدت کاهش داده است.»

مدیرعامل شرکت دانش پژوهان صنعت نانو می‌گوید: «ما از طریق شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی این فناوری را معرفی کرده‌ایم. در کشورهایی نظیر چین و ژاپن این فناوری معرفی شده و در یکی از نمایشگاه‌های چین به صورت تست برای چند شرکت بازدیدکننده نمونه‌هایی از پساب‌ها آنها را تصفیه کردیم که پس از آزمایش‌های انجام شده، مشخص شده که این فناوری استانداردهای کشور چین را پوشش می‌دهد. در حال رایزنی برای فروش این محصول به شرکت‌های چینی هستیم.»


بازگرداندن پساب‌‌های منازل و کارگاه‌های صنعتی به چرخه مصرف