تولید صنعتی مبدل‌های نانوکاتالیستی با نصف قیمت نمونه‌های خارجی

به گفته مدیر فروش و بازاریابی ایران دلکو، استفاده از فناوری‌نانو موجب شده تا مبدل‌های کاتالیستی این شرکت از مزیت رقابت بالاتری نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار شده و محصولات این شرکت تا یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی کاهش قیمت را تجربه کنند.

علیرضا مجیدنیا، مدیر فروش و بازاریابی ایران دلکو، می‌گوید: «بخش زیادی از خودروهایی که در داخل کشور تردد می‌کنند، اعم از اینکه ساخت ایران باشند یا در خارج تولید شده باشند، مکمل‌های کاتالیستی خود را از شرکت ایران دلکو تهیه می‌کنند. ما توانستیم با حفظ کیفیت، و حتی در برخی موارد با افزایش کیفیت، یک سوم کاهش دهیم. این موضوع باعث شده تا محصولات تولیدی شرکت ایران دلکو مزیت رقابتی بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی پیدا کنند.»

مینو آسیابی، مدیر آزمایشگاه شرکت ایران دلکو، می‌گوید: «استفاده از فناوری‌ نانو در کاتالیست خودرو از زمانی آغاز شد که شرکت ایران دلکو تصمیم گرفت که از استانداردهای یورو ۲ به سمت استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ برود. یکی از اثرات مستقیم فناوری‌ نانو، روی سطح ویژه مواد کاتالیستی است. هر قدر سطح ویژه افزایش یابد، تاثیر مستقیمی روی عملکرد کاتالیست دارد و موجب بهبود عملکرد کاتالیست می‌شود.»

صنایع خودروسازی روش‌های گوناگونی را برای کاهش میزان آلاینده‌های خروجی اگزوز (شامل پارافین‌ها، اولفین‌ها، ترکیبات آروماتیک، منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، و دی اکسید کربن)، بعنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، به کار برده‌اند. از قابل توجه‌ترین راهکارهای نانوفناورانه برای این منظور، استفاده از مبدل‌های کاتالیستی در اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده حاصل از احتراق (مانند NOx، HC و CO) را به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند. شرکت ایران دلکو با تأمین مبدل‌های کاتالیستی مورد نیاز کشور، اقدام به استفاده از فناوری نانو در تولید این محصولات کرده است. این شرکت، موفق به دستیابی فناوری تولید مبدل‌های کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ۵ شده است. در این مبدل‌های کاتالیستی همه فلزات گران‌بها و از جمله پلاتین، پالادیوم و رودیوم به صورت نانوذرات در تمامی سطوح پایه کاتالیستی که دارای تخلخلی بالا هستند، توزیع شده‌ است. گروه بهمن، مگا موتور، ساپکو، سازه گستر، زامیاد، اگزوز خودرو خراسان، پارس خودرو، سازه پویش، گروه صنعتی صابر، گروه خودروسازی سایپا، ایپکو، گروه خودروسازی ایران خودرو، قطعه‌سازان میثاق و پارس اگزوز شرکت‌های طرف قرارداد ایران‌ دلکو هستند. برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ استاندارد مبدل‌های کاتالیستی تحت شماره استاندارد ۷۳۷۰ به ریاست شرکت ایران دلکو در ادارۀ استاندارد جمهوری اسلامی ایران تدوین شد.