افزایش سرعت تولید لوازم خانگی شرکتهای ایرانی آبسال و پاکشوما با نانوپوششهای شرکت شیلر فرآیند پارس

مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس در تشریح مزیت‌های پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی این شرکت، به افزایش سرعت خط تولید محصولات لوازم خانگی با کمک این نانوپوشش در شرکت‌هایی نظیر پاکشوما اشاره کرد.

سیامک آطاهریان در توضیح پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی می‌گوید: «پوشش‌های تبدیلی به پوشش‌هایی گفته می‌شود که بین سطح فلز و رنگ قرار می‌گیرد، در واقع این پوشش‌ها به عنوان پوشش میانی مورد استفاده قرار گرفته و دو مزیت را برای محصول نهایی به ارمغان می‌آورند. اولین مزیت این پوشش‌های تبدیلی ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی سطح فلز است و مزیت دوم بالا بردن میزان چسبندگی رنگ به سطح فلز است. در محصولاتی که در آنها از آهن استفاده می‌شود، پیش از رنگ، معمولا باید سطح آهن چربی‌زدایی شود تا برای ایجاد رنگ آماده شود، اما چربی‌زدایی موجب می‌شود که سطح آهن به صورت مستقیم در معرض اکسیژن هوا قرار گرفته و شروع به زنگ‌زدن کند. برای حل این مشکل پوشش‌های تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوشش‌هایی که مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهند و هم چسبندگی لایه رنگ را بیشتر می‌کند.»

به گفته آطاهریان از ۱۵۰ سال پیش تاکنون از ترکیبات فسفاته به عنوان لایه میانی در صنعت استفاده می‌شود که معمولا فسفاته‌های آهن و روی بیشترین سهم بازار را داشته است. فسفاته آهن مقاومت به خوردگی کمتری ایجاد می‌کند اما کار با آن ساده‌تر بوده و سهولت کاربرد آن برای صنعت جذابیت دارد. اما فسفاته‌های روی مقاومت به خوردگی بالاتری دارند و در صنایعی نظیر خودروسازی و لوازم خانگی استفاده از آنها رایج است. اما این ترکیبات فسفاته هم از نظر مصرف انرژی و هم آلایندگی برای محیط زیست مشکلاتی برای صنایع به دنبال دارند، چرا که در آنها از ترکیبات فلزات سنگین و عناصری نظیر نیکل و منگنز استفاده می‌شود. به همین دلیل شرکت شیلر فرآیند پارس پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی را توسعه داده است. این پوشش‌ها عاری از فلزات سنگین بوده و رسوبات معمول در فسفاته‌ها را ندارند. لازم به ذکر است پوشش‌های فسفاته به ویژه فسفاته روی رسوبات زیادی دارند که نیاز به فیلتراسیون در خط تولید برای رفع رسوبات، موجب افزایش هزینه و انرژی در کار می‌شود. فناوری پوشش‌های تبدیلی نانوزیرکونیوم مقاوم به خوردگی منجر به تولید لایه‌هایی با ضخامت صد نانومتر می‌شود که این موضوع مصرف انرژی و مواد اولیه را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت شیلر فرآیند پارس می‌گوید: «شرکت آبسال در سه خط تولید محصولات خود، یعنی بخاری، کولر و لباسشویی از پوشش تبدیلی زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند پارس استفاده می‌کند. با این کار میزان مصرف مواد پوشش‌دهی این شرکت به یک دهم کاهش یافته و مشکلات زیست‌محیطی محلول‌های فسفاته نیز رفع شده است. شرک پاکشوما نیز برای تولید ماشین‌لباس‌شویی و ظرف‌شویی از این پوشش‌ها استفاده می‌کند. پیش از پیاده‌سازی فناوری پوشش تبدیلی زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند پارس، پاکشوما برای پوشش‌دهی هر محصول نیاز به ۳ تا ۵ دقیقه زمان داشت که این کار سرعت خط تولید را در حد ۱٫۸ متر بر دقیقه محدود می‌کرد. اما استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیومی شرکت شیلر فرآیند پارس در این خط تولید، سرعت را چند برابر افزایش داده و در حال حاضر سرعت به ۴٫۲ متر بر دقیقه رسیده است. بنابراین برای تولید ۲۰۰۰ محصول که قبلا ۲۴ ساعت زمان نیاز بود، در حال حاضر این کار در ۸ ساعت انجام می‌شود.»

به گفته سیامک آطاهریان در برخی شرکت‌ها سرعت پوشش‌دهی به حدی افزایش یافته که در مدت زمان ۲۰ ثانیه پوشش تشکیل می‌شود.

 

با نانوپوشش ایرانی، سرعت خط تولید لوازم خانگی را چند برابر افزایش دادیم