تریبون نانو و صنعت1400: خلاصه ای از ارائه های شرکتهای نانوفناور در بخش صنایع نساجی و پوشاک

دومین روز رویداد ملی تریبون نانو و صنعت 1400، با محوریت صنایع حوزه بهداشت و سلامت در بخش صبحگاهی و صنایع نساجی و پوشاک در بخش عصرگاهی و با حضور مدیران، کارشناسان و نانوفناوران این حوزه از ساعت 9 تا 16 روز یکشنبه اسفندماه 1400 برگزار شد.


در بخش عصرگاهی، دکتر شیوا شه شناس، مدیرعامل شرکت ایده سازان فناوری پروشات با موضوع لباس‌های جاذب اشعه ایکس بدون سرب صحبتهای خود را آغاز نمود. شرکت ایده سازان فناوری پروشات در دیماه سال 1398 با زمینه فعالیت نانو و پلاسما تأسیس گردید. مؤسسین این شرکت از سال 1394 تحقیقات زمینهای بر روی انواع جاذبهای تشعشات رادیواکتیو داشته و موفق به تولید یک لایه جاذب اشعه ایکس بدون سرب، سبک، انعطافپذیر باقیمت بسیار پایین شده اند. این شرکت تنها تولیدکننده محصولات محافظت در برابر اشعه میباشد که کلیه بخشهای لازم جهت تولید، از قبیل آزمایشگاه تحقیق و توسعه R&D و بخش تولید صنعتی را یکپارچه در اختیار دارد. کلیه بخشهای اصلی و لایههای جاذب داخلی محصولات تولید اختصاصی این شرکت بوده که این امر سبب کنرل دقیق و بدون نقص بر روی کیفیت محصولات و انطباق آنها با کلیه استاندارهای مربوطه میشود.چشم انداز این شرکت، جایگزینی این محصول با محصولات محافظ اشعه ایکس سربی و غیر سربی وارداتی در داخل کشور و تبدیل شدن به رقیبی قدرتمند برای محصولات مشابه خارجی در کشورهای دیگر است. در این ارائه، دکتر شه شناس، ضمن بیان انواع تابش های رادیواکتیو و حد مجاز دز دریافتی، به معرفی لباسهای جاذب اشعه ایکس و کاربرد آنها پرداخت و به مجوز ها و استانداردهای اخذ شده مانند استاندارد IEC  (International Electrotechnical Comission)، ISO 13485:2016 و IEC 61331-1:2014 و IEC 61331-3:2014 و CE و گواهی ارتباط محصول با فناوری نانو اشاره کرد. مدیرعامل شرکت ایده سازان فناوری پروشات، ضمن تشریح انواع جاذب های اشعه ایکس، ویژگیها و تمایزهای محصول با محصولات مشابه معمولی را توضیح داد و به وجود مزایایی همچون کاهش 40 درصدی جرم لایه جاذب، انعطاف پذیری بالا، ضخامت بسیار کم (کمتر از 2 میلیمتر)، طول عمر بالا، و قیمت مناسب جاذب های تولیدی شرکت ایده سازان فناوری پروشات، اشاره نمود. دکتر شه شناس، به طور مبسوط نتایج تست های انجام شده بر روی محصولات این شرکت را توضیح داد و فرصت های همکاری تحقیقاتی، بازاریابی و فروش، اعطای نمایندگی را تبیین نمود. وی از راه اندازی خط تولید نیمه مکانیزه تولید لایه ها در ضخامت های مختلف و درصد جذب متفاوت خبر داد که دارای ظرفیت خط تولید در حال حاضر 1000 متر مربع در سال می باشد. همچنین قرار دادهای فروش مونوپل در بخش پزشکی و غیر پزشکی با بخشها و سازمانهای مختلف  فرودگاهی منعقد شده است که بالتبع استاندارهای لازم جهت فروش به مراکز درمانی نیز کسب شده است.

دکتر شه شناس، مخاطب محصولات این شرکت را در وهله اول، شامل مراکز درمانی و پزشکی و مراکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی، دانست که عمدتا با امواج الکترومغناطیسی در محدوده ایکس و گاما سروکار دارند. مراکز تحقیقاتی هسته ای، اطراف راکتورهای هسته ای، و یا مراکز تولید رادیوایزوتوپها که ممکن است سایر ذرات وجود داشته باشد نیز در کشورمان، از این محصولات بهره برداری می کنند. مدیرعامل شرکت ایده سازان فناوری پروشات، اظهار داشت نانوالیاف جاذب نوترون و ذرات سنگین پروتون و ترکیب آن با این لایه، شیلد کاملی از اشعه انجام می‌دهد که از آن می‌توان علاوه بر مراکز درمانی، در مراکز نیروگاهی، مراکز تحقیقاتی هسته ای، مراکز تولید رادیودارو و مراکز نوترون تراپی و پروتون تراپی هم مورد استفاده قرار داد.


در بخش بعد، آقای بیان اله فرهادی، مدیرعامل شرکت پیشران نساجی آینده (پاآرا) با موضوع جوراب ضدباکتری بافته‌شده با الیاف حاوی نانوذرات به ارائه طالب پرداخت. آقای فرهادی سخنان خود را با معرفی شرکت شروع نمود و اظهار داشت که از سال 1370 شروع به تولید جوراب نمودیم و از همان ابتدا هدفمان این بود که مصرف کننده بدلیل کیفیت بلای تولیداتمان جویای محصولات ما گردد و تلاش کنیم تا محصولی با کفییت و مورد پسند مصرف کننده را با طرحهای بروز، مواد اولیه با کیفیت و به روز، ایجاد نماییم.وی ادامه داد که با شروع فناوری نانو در کشور، نسبت به تولید محصولات نانوفناوران نیز اقدام کردیم واز انواع نخهای نانو، الیاف پلی آمید نانو و الیاف دیگر مانند پنبه و پلی استر ویسکوز که هم دوام خوبی داشت و هم بهداشت پا را تأمین میکرد، بهره جستیم. جورابهای نانو، می‌تواند از رشد باکتری ها، ترک پا و بوی آزار دهنده اطرافیان جلوگیری کند و از این رو اینگونه محصولات بطور کلی در بازار جهانی با استقبال فراوانی مواجه شده است. آقای فرهادی، ضمن ابراز خرسندی از کیفیت تولیدات پاآرا، افزود رضایتمندی مصرف کننده در شبکه های فروش بسیار بالاست. وی ادامه داد در چند سال اخیر به فروشهای آنلاین و مجازی نیز روی آورده ایم و سایت فروش و شبکه های اجتماعی فروش داریم بطوریکه از طریق فضای مجازی مصرف کنندگان از کیفیت محصولات پاآرا ابراز رضایت دارند که این برای من ثروت بزرگی است. برند برتر سال، گواهی رضایتمندی مشتری و مصرف کننده و ایزوهای مختلف از جمله دستاوردهای این شرکت است. فرهادی اظهار داشت که در مورد توانمندیهای صادراتی مان، با چند کشوروارد مذاکره شده ایم و در این زمینه با کشورهایی همچون عراق و ارمنستان، ترکمنستان، انگلستان اقداماتی انجام داده ایم و بطور مثال حتی سایتی بنام پاآرا در اوکراین زده ایم.

مدیرعامل شرکت پاآرا، در بیان تمایز محصولات پاآرا با نمونه های معمولی بازار، اظهار داشت ما دستگاههایی داریم که با حداقل درز می‌تواند لباس زیر تولید کند و در مجموعه پاآرا،زیرپوش با نانوالیاف تولید کردیم. کشور ما خشک و گرمسیر است که تعریق بالاست و مجلی برای عرق ایجاد زخم و محلی برای رشد باکتریهاست و استفاده از محصولات ضدباکتری و ضدآلودگی، هم به سلامت و بهداشت جامعه کمک میکند و حتی از دیدگاهی می تواند برای صرفه جویی در مصرف آب هم مفید فایده باشد. فرهادی افزود: برای نخستین بار با الیاف نانو جورابهای بچه گانه تولید کردیم و همچنین به جوراب برای دیابتی ها اقدام نمودیم که هم جنبه مداوا دارد و هم در آن قسمتی که محل تجمع باکتری و قارچ میشود با استفاده از الیاف نانو و انعطاف بیشتری که دارند، باعث فشار وارده کمتر به زخم دیابتی و مداوای زودتر آن می شویم. بطور مثال برخی محصولات مشابه نانومحصولات ما، آنهم بطور معمولی و غیر نانو از ترکیه بقیمت 100 هزارتومان وارد می شودو این درحالی است که با قیمت یک چهارم آن در داخل ایجاد میشود که نیازمند فرهنگ سازی برای اقبال آحاد جامعه به مصرف کالاهای ایرانی است.

آقای فرهادی افزود: ما جوراب انگشتی نانو نیز تولید کردیم، که مناسب برای فضای تجمع باکتری در ترک بین انگشت است. وی افزود: تمام جورابهای انگشتی در داخل با دستگاه ساخت دستکش ساخته میشد ولی ما برای اولین بار با دستگاه جوراب بافی آنها را تولید کرده ایم که هم پاشنه دارد و هم باعث دوام بیشتر محصول به همراه ایجاد محیط بهداشتی میشود. مدیرعامل شرکت پاآرا گفت جورابهای نانو برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در پا و بخصوص برای افراد با پوستهای حساس، ورزشکاران، کارگران و افراد مبتلا به دیابت مناسب می باشند. این جورابها انواع مختلفی دارند مثلا لبه بالایی جوراب دارای حالت کشبافت، ضدحساسیت و ضدباکتری، ضد بو و عرق با قیمت مناسب و با دوام است. وی برای راحتی دسترسی مصرف کنندگان به تولیدات  این مجموعه، از تاسیس چند فروشگاه مختص پاآرا در آینده ای نزدیک خبر داد.


در بخش پایانی، دکتر زهره مسگری، مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا پژوهش ماهان، به بیان صحبتهای خود پیرامون واکس چرم ضدباکتری بر پایه فناوری نانو پرداخت. وی در خصوص تاریخچه شرکت توضیحاتی داد شرکت کیمیا پژوهش ماهان در آبان ماه سال ۱۳۹۲ با توجه به هدف گذاری کار بر مبنای طرح های علمی و بهره گیری از پرسنل مجرب و متخصص و با توجه به بدنه علمی و تخصصی خود شروع به فعالیت نمود. امروزه این شرکت در زمینه استفاده از ترکیبات گیاهی و شیمی سبز در جهت تولید ترکیبات آرایشی و بهداشتی گیاهی و استفاده از فناوری نانو در ایران و در آینده در بازارهای خاورمیانه تحقیق و فعالیت می‎کند. دکتر مسگری، در بخش معرفی تونیک گیاهی، به تونیکهای تولیدی این شرکت اشتره کرد. تونیکها، به گروهی از داروهای مقوی غیرخوراکی گفته می شود که معمولاً به صورت محلول یافت شده و از طریق مالش روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. تونیک ها متشکل ازعصاره میوه ها، گیاهان علفی، گل ها، سرکه، آب و سایر عصاره های ملایم و گاهی برخی مواد شیمیایی است و برحسب ترکیباتی که دارند، به عنوان نرم کننده، براق کننده و آنتی باکتریال به کار می روند.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا پژوهش ماهان، در بیان مزیت های تونیک گیاهی این شرکت اظهار داشت که مواد تشکیل دهنده آن طبیعی و سنتزی بوده و از ترکیبات روغنی پالایشگاهی و مواد نفتی در ساخت آن استفاده نشده است، وجود نرم کننده های خاص در فرمولاسیون تونیک، ضریب نفوذ تونیک را در سطح بیشتر می نماید، مواد موجود در فرمولاسیون رطوبت مورد نیاز سطح چرم را تامین می کند، مواد مصرفی در تونیک هیچگونه حساسیتی در پوست ایجاد نمی کنند، فرمولاسیون تونیک قابلیت فوق العاده ای در زمینه پاک کنندگی، نرم کنندگی و براقی سطوح چرم را دارد، و با توجه به اینکه از ذرات رنگدانه خاصی در تونیک گیاهی استفاده نشده است قابلیت استفاده از آن  را برای چرم های طبیعی و مصنوعی با رنگهای خاص مقدور نموده است . از آنجا که این تونیکها، پاک کننده قوی سطح هستند، در نتیجه می توان از آن جهت تمیز کردن سطح خارجی کیف دستی، مبلمان چرمی منزل و اداری استفاده نمود. این تونیکها کاربری ساده و آسان دارند وضمن حفظ طرح، ساختار و استیل اولیه سطح زیرین، به سطح زیرین براقیت واقعی می بخشد و جلای کاذب بر روی سطح ایجاد نمی کند بلکه سطحی تمیز و متناسب با براقیت اولیه سطح با قی خواهد ماند .ترکیب معطر بوده و هیچگونه بوی نافذ حلال های نفتینیک را نمی دهد. از این رو جهت تمیز کردن و نرم کردن کیف، کفش ، البسه چرمی و مبلمان چرمی خانگی و اداری و مبلمان خودرو های مدرن و اشیای عتیقه و غیره استفاده می گردد.

دکتر مسگری، با تبیین اثر ترشوندگی ، اظهار داشت که با توجه به نفوذ سریع و فوق العاده در سطح، بعد از گذشت چند دقیقه هیچ گونه اثری از چربی و روغن روی سطح مشاهده نمی شود. وی کاربرد نانوفناوری در تونیک چرم را موضوعی مهم برشمرد که به افزایش نفوذ تونیک گیاهی در سطح چرم و کیفیت بیشتر و دوام آن کمک می کند.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا پژوهش ماهان، در ادامه به معرفی محصول شامپو گیاهی رزانا پرداخت و اظهار داشت که این محصول چهار کاره می باشد و می توان همزمان بعنوان: شامپو سر، ماسک صورت، شامپو بدن و مایع بخور سرد جهت ضدعفونی کننده فضای منزل و محیط کار در شرایط فعلی مبارزه با ویروس آنفولانزا نوع : N1 و H1 و پیشگیری ویروس کرونا مورد استفاده قرار بگیرد. وی افزود از این محصول جهت استفاده افراد با طبع گرم و دارای خاصیت آرامبخش استفاده می شود. برطرف کننده شوره سر بوده و باعث جلوگیری از ریزش شدید موها ( به خصوص در دوران بارداری و یا شیر دهی بانوان)، رفع قرمزی و خارش پوست سر ، تقویت ریشه مو و ترمیم کننده موهای آسیب دیده، رفع خارش ، حساسیت و التهاب های پوستی ، ازبین برنده جوش ، لک ، و اگزما پوستی و جلوگیری از هایپرپیگمنت (تجمع بیش ازحدملانین پوست)، افزایش میزان گردش خون بیشتر در پوست، کاهش واریس با مدت زمان 7 دقیقه بر روی پوست در حداقل 8 نوبت و کاهش بوی تعریق بدن ، تنظیم کننده چربیهای مورد نیاز پوست و مو میشود. این محصول  پاک کننده طبیعی پوست و مو ، ایجاد حس خنکی و شادابی ، جلوگیری از تشکیل قارچهای پوستی و نرم کننده و حالت دهنده مو بوده و کاهش دهنده الکتریسیته ساکن مو،آبرسان پوست و مو است.

دکتر مسگری، به محصولات جدید شرکت کیمیا پژوهش ماهان، از جمله لوسیون های اسکراب کاملاً گیاهی تهیه شده با روش تخمیری متناسب با نوع پوست، تونیک گیاهی آبرسان و ضدعفونی کننده پوست و شامپوهای کاملاً گیاهی تقویت کننده و پاک کننده مناسب برای موهای چرب و خشک اشاره و ویژگیهای هر یک را توضیح داد. وی با اشاره به برخی کاربردهای  فناوری نانو در محصولات آرایشی و بهداشتی، از دلایل استفاده از این فناوری در محصولات خود خبر داد. مسگری در بیان راه های فروش و دسترسی خرید محصولات افزود این شرکت با توجه به اینکه یک محصولات جدید و بدیع گیاهی را تهیه و تولید نموده است در راستای مدل های کسب و کار خود   Manufacture Model و Advertising Model  و  network marketing  و  Franchising و Common branding   را تواماً تعریف کرده است. شبکه فروش توسط نمایندگان فروش ، فروشگاههای زنجیره ای  و بازاریابی شبکه ای و مانند آن، با انجام تبلیغات مفید و گسترده ، فروش از طریق سامانه اینترنتی را شروع نموده است. مدیر تحقیق و توسعه شرکت کیمیا پژوهش ماهان، در خصوص فرصت های صادراتی نیز توضیح داد و گفت خوشبختانه با توجه به بدیع و گیاهی بودن ترکیبات و محصولات شرکت، همچنین غنی بودن پوشش گیاهی در کشور عزیزمان نسبت به دیگر کشورها امکان صادر کردن محصولات گیاهی موجود می باشد.  فرمولاسیون محصولات طوری طراحی شده که بتوانیم از گیاهان داروئی که در ایران هستند استفاده کنیم . لذا این امر به نوعی قابلیت رقابت با برخی محصولات اروپائی و آمریکائی بالا برده و همچنین عدم استفاده از مواد شیمیائی و اختلاف پایه فرمولاسیون محصولات تولیدی شرکت ، میزان موفقیت در امر صادرات را تا حد زیادی بالا می برد. در حال حاضر شرکت در زمینه صادرات با کشورهای همسایه ( مانند ترکیه ، عراق ،تاجیکستان ، قطر) وارد اقدام شده است.